123 Din Sântana cătră Brad – Linia Zarandului | InfoBrad.ro

Din Sântana cătră Brad – Linia Zarandului

Județ — By on 30/09/2012 15:50

Caile ferate construite in Transilvania au fost in marea lor majoritate construite de catre societati maghiare si exploatate de acesta pentru ca mai apoi sa fie deservite de de MAV sau CFR.

Existau asadar diferite societati de cale ferata care detineau parc propriu de locomotive, automotoare si vagoane exploatand liniile si fiind premergatorii operatoriilor feroviari de astazi.

In cazul Liniei noastre importanta este societatea AKV ( Arad-Korosvolgyi Vasut ) ( Arad-Valea Crisului) care a fost infiintata la 26 iunie 1876 in urma obtinerii aprobarii pentru construirea si exploatarea unei cai ferate intre Arad-Sântana-Pancota-Ineu in baza legii XLIV din 27 decembrie 1875.

Inginerul BENI ZELENAI BOROS:

Este unul dintre promotorii acestei societati si ulterior conducatorul acesteia. Inginerul s-am nascut in 1839, la Arad descendent al unei familii maghiare din judelul Nograd Ungaria. A studiat la sectia Drumuri si Poduri a Universitatii din Praga. Dupa ce a fost incununat de succes in urma rectificarii de curs al unor rauri din judetul Csongrad a fost avansat inginer sef al judetului. De aici a ajuns la construirea caii ferate Oradea – Gyula – Szeged – Subotica – Baja – Fiume, unde a fost insarcinat cu pregatirea lucrarilor si a fost remarcat in activiatatea sa.

Dupa un esec datorat vremii nefavorabile si a unei epidemii care a decimat muncitorii, nereusind sa termine o lucrare din Transilvania urmeaza o perioada de declin dupa care, i se incredinteaza finalizarea caii ferate Oradea – Cluj – Targu Mures apoi joaca un rol important in organizarea societatii de stat maghiare MAV.

A constientizat ca Aradul poate fi un important nod feroviar, ceea ce ar duce la dezvoltarea economica accentuata a judetului.

 A infiintat societatea comericala de mai sus pe care a condus-o iar aceasta a inceput construirea liniei spre Brad dupa cum urmeaza:
>Arad-Santana-Pancota de 41,3 km la 1 februarie 1877
>Pancota-Ineu de 21,3 km la 10 mai 1877
>Ineu-Sebis de 27,2 km la 25 septembrie 1881

Societatea AKV ( Arad-Valea Crisului) a fuzionat apoi cu societatea Arad-Cenad dand nastere in 1886 societatii ACsEV ( Arad es Csanadi Egyesult Vasutak )-in traducere “Caile ferate unite Arad-Cenad”. Conducator a ramas tot inginerul Boros Beni si dupa fuziune.

Dupa aceasta fuziune s-au dat in exploatare tronsoanele:
>Ineu-Cermei de 13,6 km la 5 ianunarie 1889
>Sebis-Gurahont de 22,6 km la 5 decembrie 1889
>Gurahont-Halmagiu de 25,9 km la 7 noiembrie 1895
>Halmagiu-Brad de 28,8 km la 6 decembrie 1896.

Tot in 1896 a murit si inginerul Boros Beni care s-a aflat pana la sfarsitul vietii la carma societatii.

In lucrarea “Monografia Municipiului Brad” a lui Romlus Neag se precizeaza urmatoarele:
În scopul finalizării căii ferate pe tronsonul Ocişor – Brad, la 4 iulie 1895 s-a deplasat la Brad directorul Societăţii pentru căile ferate Korosvolgyi, care a avut o consultare cu proprietarii din Brad, cerându-le sprijinul pentru continuarea lucrării de la Hălmagiu la Brad. Conducerea Societăţii germane de mine a promis un ajutor de 20.000 de florini, proprietarul Pataki a oferit opt iugăre de pământ pentru construirea staţiei căii ferate. Ceilalţi proprietari au oferit sume mai mici, în funcţie de posibilităţile lor. Directorul Societăţii pentru construirea căii ferate a promis că până în toamna anului următor va fi adus trenul până la Brad – „ultima staţie deocamdată”. 

De la 1 februarie 1927 linia Arad-Brad a trecut in proprietatea statului roman.

De mentionat este si faptul ca statiile CFR au fost dotate cu utilitati pentru personalul statiei. Locuinte de servici, acareturi pentru animale (azi aprope inexistente), terenuri pe langa linie etc.

Atat s-a construit in acele vremuri, iar referitor la linia care facea legatura orasului Brad cu Deva ( Mintia-Deva) aceasta a fost construita mai tarziu!

Linia Mintia-Deva (29,6 km) a fost începută în 1939 și sistată în 1941 (datorita razboiului). Lucrările au fost reluate în 1961 și finalizate în 1963, doar pe sectorul Mintia – Stoieneasa – 9,1 km. În anul 1979 au început lucrările și pe tronsonul Stoieneasa – Brad, linia fiind dată în circulatie în 1988.

Din 1997,pe motivul unei alunecari de teren a fost sistata circulatia. In ultimii ani, linia cfr dintre Brad și Deva a fost demontată în urma vânzării acesteia de către statul roman.

autor: Motreanu Sorin

Daca ti-a placut acest articol click pe "Like" pentru a urmarii InfoBrad pe Facebook   Tags: , ,

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment